bla

meditatieMeditatie

BALA verzorg verschillende cursussen en workshops op het gebied van meditatie:

Actieve meditatie

Een actieve meditatie is een avontuurlijke manier van mediteren vanuit beweging. De meditatie wordt op muziek gedaan en bestaat uit een combinatie van verschillende dans- en bewegingspatronen, eindigend met een eindontspanning. De ene meditatie bestaat uit een vast bewegingspatroon, een volgende meditatie ontstaat juist vanuit vrije beweging vanuit jezelf. Een dynamische meditatie gaat om plezier en om het voelen en ervaren van wat bewegen met je doet.

BALA biedt met regelmaat één van de volgende Dynamische Meditaties aan:

- Kundalini-meditatie van Osho

- Hartchakra-meditatie 1 van Karunesh

- Hartchakra-meditatie 2 'Coming Home' van Karunesh

- Hara Stop! meditatie van Maneesha James

- Expand in all Directions van Veet Marco

- Chakradance van Veet Marco 

 

Kundalini-meditatie van Osho

De Kundalini-meditatie is een actieve meditatievorm. Het afwisselend iets heel actiefs doen en dan tot stilte komen is een doeltreffende manier gebleken om onrust en stress om te zetten tot stilte en in balans zijn. Osho werkte heel bewust met de twee kanten: zijn actieve meditatietechnieken bestaat uit het combineren van westerse bio-energetische methoden met oosterse vormen van meditatie. Een actieve meditatie pakt zowel het probleem van de moderne hectiek en stress alsook het lage energieniveau waarmee mensen vaak hebben te kampen aan en is in wezen een zeer simpele methode waarbij het lichaam in trilling wordt gebracht.

De Kundalini-meditatie bestaat uit een kwartier schudden/trillen (vanuit je voeten), een kwartier jezelf laten gaan in dans en spontaan bewegen, een kwartier stil zitten of staan en luisteren naar muziek en een kwartier op de grond liggen en in stilte alles wat zich voordoet observeren.

Hartchakra-meditatie 1 van Karunesh

Het hartchakra is het centrum van de liefde, de geborgenheid en het medeleven. Dit chakra maakt het mogelijk een liefdevol contact te hebben met een ander zonder gedreven te worden door egoïstische motieven en maakt het mogelijk de eigen grenzen te verleggen.

De Hartchakrameditatie is bijzonder geschikt om het hartchakra te reinigen en te openen. Het is een dynamische, zachte meditatie, bestaand uit een dansgedeelte en een meditatief gedeelte. De Hartchakrameditatie stelt je in staat om je leven meer vanuit het hart te beleven.

Hartchakra-meditatie 2 'Coming Home' van Karunesh

Ook de Hartchakra-meditatie 2 'Coming Home' is een dynamische, zachte meditatie, welke Karunesh heeft opgebouwd in 7 fases. Deze meditatie kan je helpen om je open te stellen en je hart, lichaam en ziel te verjongen. De meditatie ondersteund je innerlijke balans en welzijn.

Hara Stop! meditatie van Maneesha James

Hara is de Japanse term voor je centrum van adem en bewustzijn en ligt net onder je navel. Dit centrum geeft je de mogelijkheid om te gronden, wat vaak zo nodig is binnen stressvolle situatie waarin we belanden. Hara-Stop! is een effectieve en speelse manier om je ‘stilte-punt’ te vinden en jezelf in balans te houden, ook wanneer je het druk hebt. De meditatie bestaat uit 4 fasen en bevat een zit-meditatie, een loopmeditatie en een dans-meditatie.

'Expand in all Directions' van Veet Marco

De 'Expand in all Directions' is een meditatie vanuit vrije beweging. Je danst en je voelt dat je overal doordringt, dat er geen punt is waar je ophoudt. Je begint gewoon in je hart en er is geen einde; je hebt een centrum, maar er is geen omtrek.

'Expand in all Directions' bestaat uit 4 fasen: 10 minuten mediteren in zithouding, 10 minuten zacht bewegen op muziek, 20 minuten dansen vanuit jezelf en 20 minuten liggen en bewegen binnen in jezelf. De eerste 3 fasen zijn op muziek, de laatste fase is in stilte.

Chakradance van Veet Marco

Deze meditatie is een vrije dansmeditatie op opzwepende muziek en bestaat uit 5 fasen van +/- 10 minuten. Dansend ga je je Sacrale- , je Hara- , je Hart-, je Derde Oog- en je Kruinchakra bij langs. Na elke dans neem je een moment de tijd om met gesloten ogen contact te maken met je chakra-energie. Je wordt je er van bewust dat je de getuige bent van al deze verschillende energieën.De meditatie wordt afgesloten met een korte stiltemeditatie.

Houd je van bewegen op muziek en ben je nieuwsgierig? Kom gewoon eens proeven! Je kunt je aanmelden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Cursus 'Leren Mediteren'

Meditatie is een manier om opnieuw af te stemmen op je innerlijke rust, contact te maken met jezelf en om te leren gaan met stress en spanning. Meditatie is een hulpmiddel welke het makkelijker maakt om los te komen van de hectiek van het dagelijks leven en tot rust te komen in jezelf. Iedereen kan mediteren, ervaring met yoga is niet nodig.

In deze 7-delige cursus krijgen alle aspecten van meditatie aandacht: ademhaling, houding, concentratie en visualisatie. Verschillende meditatie technieken komen aan bod. Daarbij is het uitgangspunt: wat is het effect van meditatie op je lichaam? Hoe kan ik deze zo ontspannen dat mijn geest en lichaam meer harmonie ervaren?  Je zult ervaren dat onrust vervangen wordt door rust en ruimte waardoor je gedachten en emoties vrijer kunt laten bewegen.  Eenmaal bezig zul je ontdekken wat een enorme verrijking meditatie heeft op je leven.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op dit moment neemt BALA geen nieuwe cliënten aan met uizondering van yoga.

BALA is specialist in lichaams­gericht, ervarings­gericht en oplossings­gericht werken. BALA ondersteunt mensen die zich willen ontwik­kelen in Kracht en Balans.
Lees meer over BALA

* BALA is specialist in lichaamsgericht, ervaringsgericht en oplossingsgericht werken. *BALA ondersteunt mensen die zich willen ontwikkelen in Kracht en Balans.

Op de hoogte blijven

Op de hoogte blijven van nieuws en cursusaanbod? Schrijf je dan in voor de gratis email-nieuwsbrief:
Joomla Extensions powered by Joobi

Lees hier alle nieuwsbrieven

Workshops / Cursussen